Grottmänniskorna var mästare.

Härligt när man får respons och positiv kritik till det man skriver!
Måste faktiskt erkänna att jag var lite nervös innan jag skulle publicera inlägget "man föds inte in i en roll", men nu känns det bara befriande. Självklart får man ha sina egna åsikter och tankar inom ämnet, men ibland behövs det en air refreshing för att rensa både tankar, frustration och information.

Idag har jag tagit tid åt att fundera kring känslor och ord och jag har kommit fram till att trots svenskans alla tusen ord, så finns det faktiskt inte ord som kan beskriva en känsla. Okej, man kan säga att man är glad när man ler eller skrattar, ledsen när man gråter, nedstämd eller dyster när man inte är på humör eller helt enkelt hungrig när man vill ha mat... men trots dessa ord så beskriver de ändå inte känslan fullt ut. Åh, jag vet... det här är ännu en av mina funderingar som verkligen inte kommer komma med varken en bra lösning på problemet eller ett filosofiskt eller forskningsbaserat resultat, men det spelar ingen roll. Det är tanken som räknas (hah).

Därför tänkte jag avsluta med att ställa en fråga:
Hur beskriver man en känsla?
Hur kan man med ord förklara en känsla så att en annan människa förstår precis hur man känner?


Jag tror inte det går. Känslor är något man måste visa, jag tror inte att man kan förklara dem.
När de första grottmänniskorna levde (neandertalarna, erectus och alla de där) är jag säker på att de endast använde kroppsspråket för att förklara sina känslor. De var mästare på det, för de var allt de hade då. Känslor alltså. En känsla av att vara hungrig, att vara rädd, lugn, trygg, kär, glad, ledsen... allt de kunde de visa endast med hjälp av kroppen. Talspråket var ju fortfarande inte utvecklat så vad ade de för val egentligen? Men det verkade ju ändå som att det fungerade. Människan överlevde och vi lever än idag. (Framtiden ska vi inte prata om... den är fortfarande ett stort frågetecken.) Så kanske krånglar vi bara till det när vi ska beskriva en känsla med ord? Kanske gör vi det bara svårare när man ska förklara för någon hur man känner eller hur man mår. Kanske är det bättre att bara göra som grottmänniskorna? Slappna av och använda kroppsspråket som faktiskt fungerar över hela jorden och är världens bästa språk. Ingen kan misstolka och du får ut precis det du vill ha sagt. Eller nej, fel av mig... du får ut precis rätt känsla. :)

Så nu ska jag ta och göra som grottmänniskorna. :) Men, innan jag gör det måste jag säga att talet är en av de bästa egenskaper en människa har. (Jag är oerhört glad över att utöver kroppsspråket, kunna uttrycka mig muntligt., det är trots allt i en klass för sig trots allt ;) ) Och med talet kom skriften och här sitter jag nu, och skriver ner en tänke som jag inte kan förklara med ord och drar paraleller till homo erectus för flera miljoner år sedan. haha, nej nog nu. Dags för sängen :)

You are everything that I ever wanted.
<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0