Stockholm vs Helsingborg

Har nyss suttit och kollat igenom mängder med klipp med Björn Gustavsson.
Sveriges nya favorit kille. Gosh alltså.
Sjukt underbar är han.
Har sett massa klipp från parlamentet, melodofestivalen, stockholm open, rock björnen med mera med mera,
och nu har jag skrattat så mycket att min hemska skallebank är värre än innan.

Ajaj, jag som ska försöka bli lite bättre på att inte pillra i mig massa piller...men funderar just nu starkt på en ipren.
Kanske bättre med ett glas vatten, en bra bok och sömn i och för sig, men som sagt, tråkigt.

Jag satt och funderade innan, för och nack delar med Helsingborg.
Innan har jag alltid kännt att jag vill härifrån. Jag vill till Stockholm. Jag vill bo i Stockholm.
Men för några dagar sen slog tanken "varför Stockholm?" mig.

Helsingborg har kännts som en tillfällig boplats eller vad man ska kalla det, men just för några dagar sen kom jag fram till att nej, Stockholm är banne mig inte bättre än älskade HBG.
Här finns ju allt! Ja okej, nästan allt... förrutom Slottet, bortskämta stureplansbratts, en Skärgård med tusen öar och vintage affärer i varje hörn. Men det kan man väl leva med? Eller?
Har Stockholmarna endast 20 minuter till ett annan land (Danmark), ehm nope. Har Stockholmarna ett hav med sandstrand som kust? Får Stockholmarna höra halvdanska och skånska dagarna långa? 
Nej, nej och nej. 
Men det är ju inte därför som Helsingborg för tillfället verkar mer underbar. 

Här har vi en ja okej, relativt liten stad, men som samtidigt är stor. Vi slipper ta pendeln, vi tar istället Pågatågen. Haha, hur nice låter inte det? Pågatågen ;) Vi levar i södra Sverige, och trots att många skulle vilja skänka Skåne tillbaka till Danskarna så tror jag nog att de bara är en smula svundsjuka på oss söderbor. 
"haha eh, nej, asså vaföör skulle vi va dä? Dä töntarna kan ju asså inte ens prata som vanligt folk jö..."
"ae...va faen! deyt äer vaäl klaourt vi kaen!"
Men nej okej, den bjuder vi på.  Även om skånska är fult, så är det faktiskt en aning charmigt.
Har du försökt charma en människa samtidigt som du snackar bred Stockholmska? Haha.
Okej, jag ska nog ha lite tur eftersom Södertälje dialekten är way better than the real shit... och sant, Rickssvenskan är grym. Men ibland i vissa fjortis munnar bli den aingen för mycket.

Men never mind. jag har inte tänkt starta en fajt mellan Stockholmare och Helsingborgare.
Det jag från början ville ha sagt, innan allt snack om hittan och dittan var att, jag har lärt mig att trivas i HBG och skulle för tillfället inte vilja flytta tillbaka uppåt.
Dock kan man ju längta ibland, vilka komma upp och shoppa, ta en tur i skärgården, sitta på ett fik och lyssna till vad de blonda stockholmsbrudarna nyss köpt in på pappas kreditkort, (shit nu låter jag som en människa som aldrig varit uppe i Sthlm innan, klart att alla inte är så....men ni fattar principen...) eller helt enkelt bara glida runt på gatorna man kan se i spelar Monopol.
Klart jag älskar Stockholm, det är ju huvudstaden for gods sake, men ibland vill man ta ett break. Ta det lugnt och kunna lean back. Och det gör man, jag, nog bäst i HBG. ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0