Glad PÅSK

Glad Påsk!
Jag vet, det kommer ganska sent, men har inte varit hemma förrens nu.
Har tävlat hela dagen i Klippan, lilla hålan, och sen direkt hem till farmor och farfar där jag träffade fastrar och kusiner och käkade påskmiddag. Gott.

Imorgon är det första morgonen på länge som jag inte har något riktigt planerat som ska hända. Ganska bra eftersom jag känner mig lite krasslig...ska i alla fall sova ut ordentligt och sen får vi se om jag orkar hitta på något eller om det blir plugg för hela slanten... Det sistnämnda behövs som fan, men det görs helst inte....

Idag är det ju påsk...då kan det passa bra att jag skriver lite om några funderingar jag har om påsken... så får vi se om någon smart människa som läser detta skulle vara snäll och förklara det för mig ;)
1.
Varför firar vi nu Påsk? Är det för att Jesus föddes, dog eller uppstod? :S Jag vet, det är fan pinsamt, här sitter man, kristen och allt och vet inte ens varför vi firar påsk. (ska kanske tilläggas att jag inte vet varför julen firas heller...) Men men, man kan inte hålla koll på allt.
2. Varför käkar vi ägg på påsken? Och ännu skummare, varför sätter vi upp björkris med olikfärgade fjädrar ?
3. Varför får vi påskägg stoppade med godis? (OCh helst ska man säga att PåskHAREN har varit där. Som om dom kan lägga ägg? Nej... de lämnar klart äggen som de haft med sig i en korg (!?) i trådgården )

Yes I konw, som sagt, jag är Kristen...(jag är ju inte muslim eller jude eller något annat så även fast jag inte är super troende och går till kyrkan och så så är man ju ändå kristen..)
Men trots det, så vet jag inte varför vi firar påsk och varför vi gör det som vi gör på påsken.  Vi beter oss ju verkligen helnäppt om man tänker efter. Eller så finns det en vettig förklaring som bara undgått mina öron.

Men på tal om det, Julen...varför får vi julklappar?

Ajja. Skumt är det. Och ibland skrattar man åt andra religioners högtider...när man själv har helknasiga. Men som sgat, är det någon som vet varför så förklara gärna för mig ;)

image212

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0