Kristendomen, visemännen och paket.

Dan före dan före dan före dopparedan.
Blev det rätt?
Helt galet hur snabbt december har gått i år. Verkligen.
I och för dig kan det vara för så mycket annat har hänt också, och tiden går ju fort när man har roligt. :)

Det är ganska kul hur kristen man blir över julen.
Eller ja, kristen är kanske inte rätt ord egentligen, men man har ju sina traditioner som många av dem härstammar från kristendomen (om man inte är muslin eller jude vill säga.) Till exempel så har jag en krubba med jesusbarnet och maria, josef och alla andra djur, hedar och vise män som jag fick i juklapp på min första jul 1989 av mormor och morfar. Hur som helst, krubban är ju en stor symbol för kristendomen över julen och min krubba åker upp år efter år efter år efter år. Bara för att det hör till. Jag är inte den som annars brukar tänka på religionen eller gå till kyrkan. Inte ens tänka på jesus i krubban, men trots det så har jag ändå krubban uppe varje år.
ah..blev inte riktigt lika bra förklarat som jag hade velat ha det... men ni fattar poängen? ;)

Jag kan även berätta att det här med julklappar härstammar från de riktigt fattiga människorna flera hundra år tillbaka i tiden. det var nämligen så att man på julafton gick runt till husen till människor man kände och gav dem en klapp på huvudet eller kinden och en kram för att lyckönska till det nya året och för att tacka för året som gått. Detta utvecklades sedan till att man hade med sig en liten present som tack, ofta i form av mat som ex säd eller betor. Som i sin tur utvecklades till att alla springer runt som yra höns på köpcentrum och på stan för att tvunget stressa runt för att få tiden att räcka till när man måste handla julklppar till alla man känner. Så från en liten gest gick till till presenthysteri. :P haha roligt.
(Kan inte lova att denna berättelsen är 100% sann, men fick i ala fall förklarat detta för mig av mormor för flera år sedan så jag tänkte dela med mig lite av den vetenskapen så här innan jul. :) )

Sådär ja, lite julfunderingar från min sida.
Nu ska jag slå in lite paket och le för mig själv. :)
Jag är sjukt glad just nu, tack :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0