Tips from Coach

Då tar jag upp idrott igen.
Vad räknas egentligen som en sport? Vad är en idrott, vad är en hobby och vad är ett intresse?
Någon sa till mig att "Sport eller idrott är det BARA när man kan säga att man spelar det." Ex, man spelar fotboll, man spelar basket osv.
Enligt mig stämmer inte detta alls. Då skulle inte friidrott, simning, dans, cykling eller löpning vara någon sport. Helt enkelt skulle man bara kunna säga att lagidrotter är sporter. Detta är helt fel. Då undrar jag.."Jasså, är poker eller shak en sport? Man spelar ju båda dessa?"
Jag anser att man kan kalla en aktivitet för "Sport" när man anstränger sig fysiskt. Exempelvis alltså INTE: Motorsporter, shak, poker eller GOLF.

Yes precis Golf. Jag tycker inte man kan kalla detta för sport. Till och med personerna på läktaren gör ju herregud mer än spelaren. De applåderar.
Detta är vad en golfspelare gör när han tjäänar tusentals kronor:
(Jag borde filmat in det och lägga upp som videoklipp istället, så skulle man verkligen se hur lite man anstränger sig, jag och Maria har den bästa tolkningen av denna sport ;) )
Golfspelaren åker från hål till hål i en liten bil (han kan alltså inte ens gå själv), när han kommer fram går han ur, känner hur vinden blåser, står och funderar några minuter innan hans "caddy" kommer fram. (Väskbäraren). Sedan tar det lika lång tid att välja en klubba. (För säkerhets skull kollar han vinden minst två gånger samtidigt som klubban väljs.) När han väl valt går han sakta fram mot bollen han ska slå på. Funderar ännu lite längre och sätter sig sedan på huk. Tittar noggrant och försöker analysera i förhand hur bollen kommer rulla. Sedan reser han sig, kliar sig lite i huvudet, tittar upp mot himlen och sätter sig ner igen. Efter ännu ett tag reser han sig, ställer sig i rätt position (efter att ha stretchat lite med klubban) och gör några provslag. TILLSLUT slår han till bollen. Kollar länge efter den, och gör sedan en chest med armen (gärna höger) som kan tydas "fan, jag är kass, shit vad dåligt, men men jag får ändå applåder och tre tusen för varje hål, vad spelar det för roll om jag gör dåligt ifrån mig?" Sedan applåderar alla flitigt i publiken, och han som spelade sätter sig i sin lilla bil, som någon annan kör och åker därifrån. Och för detta får han miljoner.
Ganska orättvist va? ;)

Så, vad kan man egentligen kalla är en sport?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0